-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12083 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

رابطة دختر و پسر نامحرم چه اثرات بدي در عالم برزخ براي آنها دارد؟

قرآن كريم، رابطة دختر و پسر نامحرم را به خاطر آثار بد دنيائي و اخروياش حرام و ممنوع كرده است. از اين رو در آيات مختلف از اين كار نهي فرموده است. از جمله ميفرمايد: به مؤمنان بگو چشمهاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براي آنها پاكيزهتر است، خداوند از آن چه انجام ميدهيد آگاه است و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند و... .(نور،31ـ32)

بديهي است، روابط نامشروع آثار سوء بسياري در دنيا، عالم برزخ و قيامت دارد. برخي از آثار سوء آن در دنيا اين است كه با كرامت انسان تناسب ندارد و در صورت رواج آن جامعه را به يك جامعه حيواني تبديل ميكند. هم چنين اختلال در نظام خانواده و تشخيص نسل به وجود ميآورد; موجبات مشكلات روحي و رواني و نزاعها و درگيريها را در جامعه به دنبال دارد، نيز مجازاتهاي فقهي دارد و...

به همين جهت اسلام تأكيد بسياري در امر ازدواج دارد، تا جامعه دچار چنين آثار بدي نشود، اما آثار بد آن در عالم برزخ، اولاً: اگر به واسطة رابطة غير شرعي مرتكب گناه شوند، چنان چه در دنيا مخصوصاً بعد از گناه توبه كنند و ديگر سراغ گناه نروند خداوند آنها را ميبخشد و پاك ميشوند و در عالم برزخ مشكلي ندارند. يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ تُوبُوَّاْ إِلَي اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَيَ رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّ ?‹َاتِكُم;(تحريم،8) اي كساني كه ايمان آوردهايد به سوي خدا باز گرديد و توبة خالصي كنيد اميد است خداوند گناهان شما را ببخشد.

ثانياً: و اگر خداي نكرده به واسطة رابطة غير شرعي گناه كنند و توبه نكنند يقيناً در عالم برزخ گرفتار اعمال بد خود خواهند بود.

امام صادقميفرمايد: برزخ، همان عالم قبر است كه پاداش و كيفر ميان دنيا و آخرت است، به خدا ما بر شما نميترسيم مگر از برزخ!.(بحارالانوار، مجلسي، ج 6، ص 214، مؤسسة الوفأ.)

از اين روايت و مانند آن ميفهميم هر كار خوب يا بدي در عالم برزخ پاداش و كيفر دارد; اما آيا همة پاداش يا كيفر را ميبيند و يا فقط بخشي از آن را بحث ديگري است كه در جاي خود بازگو شده است.

روشن است عذاب هر كس كه در عالم برزخ بستگي به نوع گناهي دارد كه مرتكب شده است.

آن چه در پايان لازم است بگوييم اين است كه انسان هر چند گناه كرده باشد امام هرگز نبايد از رحمت و بخشش خداوند نااميد باشد تا فرصت هست اميد هست زيرا از بزرگترين گناهان نااميدي به درگاه الهي است; لاَتَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُو هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيم;(زمر،53) از رحمت خداوند هرگز نااميد نباشيد، به درستي كه خداوند همة گناهان را ميبخشد. پس در هر زمان ممكن و با هر گناهي نبايد از توبه غفلت نمود.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 317ـ323، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.